Presentionstråd

Allmänt (hoj)snack.
Användarvisningsbild
Braxnacken
MC: XRV 750 Rallye

Inläggav Braxnacken » ons apr 23, 2008 12:24

Ja, Hejsan allihopa, Peter var namnet, 29 år till åldern, bor i Norrahammar lite utanför
Jkpg.
Jobbar ute i Habo som nc op. till en vatten jet maskin.

Hojen jag kör är en Africa Twin 03 ombyggd med dakarkåpa, cr gaffel mm

Det var nog det hela om mig i korta drag!

Hoppas att träffa många av er ute på vägarna!
Senast redigerad av Braxnacken ons feb 03, 2010 15:09, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Wasteland
MC: Honda XR650R
Honda XL600V
Yamaha YZ250(WR)
Yamaha RD350LC

Inläggav Wasteland » ons apr 23, 2008 20:23

Tänk att jag har missat denna tråd... :shock:

Känner ett lite tvång att skriva några ord jag me' för att ni inte ska tycka att jag är allt för stram :wink:

Hur som helst så bor jag norr om Enköping och kom i kontakt med Fraggel.se tack vare att det var en bunt fragglar som började spamma på Hellrediket.se (trevligt :grin: )
Lyssnar till namnet Roine och är född 1969.
Min första motorcykel införskaffades i slutet på 80-talet då körkortet var rykande färskt och det råkade bli en Yamaha RD350 -81 då den var väldigt billig i inköp och nästan gratis i försäkring (på den tiden beräknades premien endast på motorstorleken). Den gick ju som ett troll och hängde på polarnas 1000-kubikare utan problem upp till 130 km/h men det gjorde ju inget för innan man lämnat stadsbanorna hade man ju hunnit få ett försprång... :lol:

När suget efter en större cykel kom så såldes RD'n till farsgubben (han tänkte att det kan ju bli en raritet en dag) som efter några år skänkte de till min bror (eftersom han inte längre kunde låta bli att skaffa hojkort). När jag sen fyllde 35 fick jag den av min bror i present så nu står den åter i garaget :twisted:
Under den perioden som jag inte ägde RD'n så var det ju behändigt att låna den (alla omkostnader var ju redan betalda :roll: ) plus att jag hade en kompis som köpte på sig en ZZR1100 som han inte använde på helgerna för han var så j-la full då, men han var snäll och tyckte att jag kunde låna den eftersom han inte hade nå't garage att ställa den i :twisted:

När man har de förmånerna är det svårt att övertyga sig själv att det är värt att skaffa en egen hoj men suget växte sig för stort. Det var bara ett problem... skulle man fortsätta åka på landsväg eller skaffa en allroundhoj? Jag bodde ju ändå efter en grusväg...
Det blev en Tranvestit av 1992 års modell och den passar perfekt för de flesta uppdrag. Den har varit till Berlin och till Odda, den har rullat på motorväg och hoppat på crossbana.

Suget efter skogsåka växte sig också starkare med tiden och en 88'ans E-reggad Yamaha YZ250 införskaffades för det ändamålet (fast egentligen passar den nog bättre som stubbracer). Grusvägarna lockade också mer och mer så jag kände att det var dags att skaffa en XR650 för att stilla mina behov. Enda nackdelen med att köra en BRP är att det är så förb--t jobbigt att kicka efter en vurpa i skogen när man redan är trött.

Kör nu förtiden mest grusbus på egen hand eller tillsammans med de andra trollen i Hellrediket.

Sammanfattning:
:?: :?: :?:
Hakuna Matata

Bild

Användarvisningsbild
DRpema
MC: Suzuki DR800 Fraggel Edition
KTM 625 sxc -05

Inläggav DRpema » sön apr 27, 2008 18:52

Inte mer än rätt att jag presenterar mig så här inför min fraggelpremiär! :grin:

Magnus heter jag, född -75 en svinkall morgon den 31:a januari uppe i Sundsvall. Blev dock inte kvar där uppe tillräckligt länge för att man skulle drabbas av dialekten. Flyttade till Jönköpingstrakten -77, så jag räknar mig mer eller mindre som infödd. Bor numera på Torpa i jkpg med fru ,en liten på väg (Augusti), en katt och fyra akvariefiskar som vägrar ge upp.
Jag jobbar som servicetekniker och åker runt och lagar större och mindre kopierings/multifunktionsmaskiner, printers och datorer.

Min tvåhjuliga karriär började som för så många andra med moppen. 2st K50 hann avverkas. Den första inhandlades redan i 11års-åldern men fyllde endast funktion som slaktobjekt då man nyfiket skruvade isär allt som gick att skruva isär och aldrig fick ihop det igen. Den andra K50:in var det ordning och reda på. Km/h-jakten var outtröttlig. Kåpor borrades, cylindrar och kolvar byttes till höger och vänster, toppar planades på ett sätt som skulle få en motorrenoverare att gråta. Det var tider det!
Mopederna fick mig att ta steget upp till cross. Under några år klev man från Kawa KX80 upp till 125 och 250. Alla var kawa. Gymnasietiden tillbringades på fordonsteknisk linje på sanda och jag har alltid, då som nu, varit motorintresserad. Allt som har minst ett hjul och motor är intressant!
Vid knappa 20 var det dags för militärtjänstgöring och allt 2-hjuligt såldes. Det skulle dröja ända till 2004 innan jag fick tummen ur och tog mitt mc-kort. Jag tröttnade helt enkelt på att gå på trottoaren varje vår och tänka .... fan ... man skulle haft kort och hojj!! 2005 inhandlades min nuvarande mc, en Dr800s. Kanske inte värdens mest ultimata cykel, men förmodligen inte den sämsta heller. BIG:en har gett mig många härliga mil, bland annat en norgetur 2006. Har hittills kört mestadels solo men hade en kort kontakt med fragglarna 2005 då jag skrev upp mig på en körning som rann ut i sanden mer eller mindre. Det blev bara jag och en till som strålade samman på shell barnarpsgatan. Har för mig att han kallade sig för Wille här på forumet, han rattade sin dr650 som en kung. Eftersom jag själv inte känner till så många grusvägar häromkring så blev det Wille som guidade mig. Färden gick via torsvik och bratteborg (om jag minns rätt) ner till skjutfältet i Skillingaryd. Där körde vi bland många andra småvägar en raksträcka som, enligt min guide, alla fragglar måste känna till. Rakan går paralellt med E4:an och är lååång. Det var förvånade bilister på motorvägen som blev omkörda av 2 grushojjar på andra sidan viltstängslet.
Har sedan dess haft ganska bra koll på forumet, men det har aldrig blivit av att man anmält sig till körning. Men när jag såg att det drog ihop sig till en Åsenkörning med ganska många deltagare kunde jag inte hålla mig längre. Åsen har jag irrat omkring på själv några gånger men nästan alltid blivit påhoppad av jägare eller arga markägare. Ser därför fram emot att få en riktig guidning av veteraner. Jag har körningen till ära tillverkat ett provisoriskt lyktskydd som avslöjar inom viken vapengren jag gjorde lumpen. Yepp .... pansar! 4mm plexi bultat med 6 rostfria m4 insex i infästningen av 1mm aluminiumplåt. Ser ut som en reservdel till en rysk u-båt från 80-talet och borde utan tvekan monterad i u-båt klara störtdykningar till 100m utan prolem. Kan även användas som schaktblad om man monterar stora VolvoBM-fästet. :cool:

Kör Hårt!

/Magnus

Användarvisningsbild
Elias
MC: Kitty

Elias

Inläggav Elias » tis maj 13, 2008 07:24

Hejsan!

Elias heter jag, är 27 år.
Jag bor i Habo, granne med Claes.
Fru, 2 barn, villa osv....
Kommer från Öland men flyttade hit till Jönköping för 7 år sedan.

Jag kan inte säga att jag är van vid att åka MC, senaste MC´n jag hade var för 12 år sedan. Och jag har inte kört sen dess.

Men nu har vi varit ute och övningskört ett par gånger och det börjar ta sig.

Men det får nog bli övningskörning ett tag till.....

/Elias
Jag är inte dum, jag har bara otur ibland när jag tänker..

Användarvisningsbild
The_Wanderer

Inläggav The_Wanderer » tis maj 27, 2008 12:31

Tja!
Peter, 76- Bor på Torpa i Jönköping.
Ny”gammal” fragglare, hittade hit i slutet av 03 tackvare KTMDanne, körde en CBR600 på den tiden men den såg ett dike på nära håll och då införskaffades en oljeläckande Yamaha TT600e som jag hade någon säsong, körde med Danne, Nicke och världsmästaren i stigfinneri: Tenere Lasse, var riktigt härliga dagar och har längtat tillbaka en hel del till skogen, arga bönder och surhål sen TTn såldes. :mrgreen:

I år (2008) så är tanken i alla fall att försöka köra dom flesta motardtävlingar som går i landet (typ 4-5st) med min nuvarande KTM 450 smr. Halkade in på motardspåret efter lite plastraket körande efter TTn, först med en 640 smc, sen en 660 smc som blev stulen, men innan 660n försvann hann jag testa lite riktig motardbana och fastnade direkt, enormt mkt roligare än å wheela på lovsjörakan å bli trakasserad av the Cops i stan, köpte därför en Husa 650 fs, men lite för mkt effekt och strul ledde fram till att 450n införskaffades. Kommer nog ha 450n så länge jag kommer köra motardbana den funkar perfekt!

Äventyrs lysten tog överhand (gick överstyr kanske) i år oxå och efter att Husan var ute ur bilden så beställdes en ny 690 Enduro, men man lever ju bara en gång, va å provade den på KTMs roadshow och blev riktigt frälst. Fan den vibrerar ju inget! Ska köra minst en riktigt lång superkryssning alá Dakar med den!

Övriga intressen: Resa, Klättring, Fallskärm, Dyk, MTB. (som kanske inte alltid hinns med så mkt som jag skulle vilja)

Ska ni ut å köra så skriv en rad, ska hålla lite koll på forumet :thumbsup:

//Peter
:fraggel rules:
Bilagor
motardliten1.jpg
Träningsläger -08 på Åland
motardliten1.jpg (37.55 KiB) Visad 5412 gånger
Mer skogsstigar åt folket!

Tenere Lasse

Inläggav Tenere Lasse » tor maj 29, 2008 20:21

The_Wanderer får tacka för utnämningen till världsmästare i stigfinneri:

Om du har gått mera åt racing hållet så har jag gått mot att bli en kultur knutte.

Om du vill veta vad namnet Wanderer står för kan du gå in under skrot bilar på min hemsida jag håller på att lägga upp.

http://www.tenerelassessida.dinstudio.se/

Tenere Lasse
Några mil grusväg. Mera kurvor än 10000mil E4!

Användarvisningsbild
JIMPA
MC: Ktm 690 enduro

Re: Presentionstråd

Inläggav JIMPA » sön jun 01, 2008 20:28

Hejsan Allihops!
Jag heter Jimmy, är snart 30 år i november. :).
Bor i Nässjö med sambo och 4 hundar.
Jobbar som Nc operatör Flerop(fräs/borr) på ett företag som heter Ca-verken i sävsjö.
Motorcyklar har varit ett stort intresse bredvid mitt andra stora intresse kampsport..Har tränat Wing Tsun Kung Fu i drygt 9 år, och sen hållit på med lite annan fighting..krav maga..Gillar också att springa och gymma lite när man få tiden till det :).
Är precis nyförälskad grusbuse :)..Jag köpte en 690 enduro å den går väldigt fort på grusvägarna här omkring :) för fort för mig som får hålla i mig i svängarna. Det här med grus är juh underbart.
Annars så gillar jag fortfarande att dra en repa med mina andra mc en Triumph speed triple från 2004.Den ryter fint :).

Det var det mesta!:).
*vart tog jag vägen?? !!!!!*

Användarvisningsbild
X-man
MC: Yamaha XT660Z Tenere´

X-man

Inläggav X-man » lör jun 21, 2008 09:41

Hejsan alla Fragglar!!
Jag heter Magnus, är född-76 och bor i Värnamo tillsammans med min sambo Jeanette. Mina intressen är fiske och MOTORCYKLAR!
Jag började min karriär med moppar i ganska tidig ålder, sen fick jag ärva brorsans RD 125 Twin när jag var 13 år...Härliga minnen :roll:
Tog lätt körkort när jag var 16 år och givetvis tungt körkort före jag tog bilkörkort, man måste ju prioritera det viktigaste!! :lol:
Har ägt en hel drös med hojar under åren och provkört många mer....
Här är de jag ägt:
Minimoto 50cc, 2 st RD 125 Twin, 2 RD 125 LC, CB 125 Twin, Husqvarna 390 :angry: , CM 400 T, XL 500, XR 650 R, GSX-R 750, Tiger 955 i, VTR 1000 F, RSV 1000 Tuono, CBR 1100 XX, X-11, Buell S1 WL, R 1200 GS, H-D Night Train.....19 st blev det + de 2 jag har idag= 21 st. :shock:
KTM 690 Enduro & Suzuki DL 650 V-strom.
Siktar på att bli grusåkare av det bättre slaget...försöker alltid lära mig nya saker och se och lära av andra.
Ha det så bra och hör av er när det vankas grusbus!! :fraggel rules:

Mvh X-man
Dags att fixa RB på Teneren!! :)

Användarvisningsbild
jojje

Ny på forumet...

Inläggav jojje » mån jul 21, 2008 19:59

Hej jag heter johan är 39 år två ungar samt sambo,har för många objekt stående så Ubbe tyckte att denna hoj Dr 650-96 skulle fungera. Så nu är jag med på grusbus när det blir körningar.

Mvh Johan.
Bättre tio hojar än en.....

Användarvisningsbild
HenrikE
MC: WR450F -07

Inläggav HenrikE » lör sep 27, 2008 20:41

Henrik heter ja, ifall ni inte listat ut det än. :) Född i apans år 1980. Jobbar på Thule i Hillerstorp och bor i Värnamo ett tag till innan jag flyttar upp till tjejen i Göteborg någon gång runt jul.
Första mc minnet är när jag som 8 åring fick provköra farsans mc, en Honda ??250??. Efter det dröjde det några år innan jag växte till mig och skaffade min första moppe, en sönderrostad Puch Dakota som jag svetsade ihop och sedan trimmande sönder. Hehe.
Som 16 åring gjorde jag min mc debut på en Yamaha RD125 LC -84, som sedan kompletterades med en suzuki GT125.
Min mc-kariär har fram tills nu varit kantad utav enbart sporthojjar. Började karriären på en bandit -03a som byttes mot en YZF 750 R -95. Efter att studierna var slut förra sommaren köpte jag mig en Kawasaki Z 750 -07, en snuskigt rolig hoj. Denna sålde jag under sensommaren. Nu har jag köpt min första grushoj, en KTM Adventure 640 -00. Ser fram emot att lära mig hantera den i skogen.
En dröm jag haft med mig sedan man var ung är att köra hoj ner till sydafrika, en dröm som jag någon gång vill uppfylla.

Bland mina övriga intressen finns klättring, löpning, bilsport och pilsner:grin: .

Till sommaren så vet jag att suget och köra asfallt kommer att väckas, får se vad jag byter till då, eller om jag köper mig en till kanske. :wink:

Användarvisningsbild
safari troy

ny gamla ansikte

Inläggav safari troy » tis okt 07, 2008 14:12

Hej Fragglar... :eek:

Jag har varit har inne föritiden en del... på den tiden gästbok var aktuellt. Men det var ett tag sedan...

Jag känner Nicke och Danne... och en hel del av de andra filurer här på Fraggel, men senaste i förra helgen fick jag träffar och lära känner Claes och @nders, och då tänkte jag att jag borde återbekantar mig med fraggel sidan!

Ja, vem é jag...? :shock:

Uppvuxen i Australien, utbildad i USA, flyttade till Sverige i 2001, (f.d) gift (x2) med ett par Svensk kvin(nor), numera tillsammans med flickvänn Nr 3 (vissa lära sig aldrig! :???: ).

Jag har 3 barn, ett hus på landet utanför Helsingborg, gillar MC (så klart) och vattenskidor. :cool:

Har jobbat inom cross, ökenrally och motorsport bransch under 15 år i USA, Australien och Europa (1985 - 2000) och numera är projekt ingenjör/konsult med ett Svenskt företag.

Jag har ett litet "hobby" bolag tillsammans med två polare och vi fixar lite MC evenemang, roadbook körning osv. och till nästa år kommer utöka våran utbut av två hjuls sommar aktiviteter samt komplettera det med lite "waterski safari" verksamhet.

MC mässigt jag har ägd i stort sätt bara två märke av MC... ca. 30 st Suzuki hojar (RM 80/125/250 & RMX 250's) mellan 1976 och 1995 och ett antal KTM; 1990 250 MXC, 1991 300 DXC, 1992 540 DXC, 1993 LC4 400 MX, 1995 LC4 620 enduro, 1998 640 Rallye, 2000 660 Rallye, 1997 620 Adventure (köpte ny i 2003), 400 EXC och en 950 Superenduro. :smile:

Gillar köra för skojs skulle, anordnar välorganiserat gediget RB evenemang som andra grusåkare tycker är spännande, utmanande och roliga samt tävlar lite då och då om det finns ett evenemang som é lite utöver den vanliga... Att köra runt i dammiga/leriga cirklar på cross banor och små 5 km enduro slingor fick jag tillräckligt av under åren 1978 - 1995.

ja... inte mycket mer att skvallrar om egentligen... hoppas jag få chans att möta Er jag känner sedan tidigare igen snart... och Ni jag inte bekantat mig med tidigare... det ser jag fram emot! :grin:

Troy
Bilagor
Rally Cam lite.JPG
Rally Cam lite.JPG (64.49 KiB) Visad 5238 gånger
Senast redigerad av safari troy tis okt 07, 2008 19:21, redigerad totalt 1 gång.
Kör... för faaan! There's beer waiting!

Användarvisningsbild
Johan
MC: Ktm 625 sxc

Inläggav Johan » lör nov 15, 2008 15:47

Hej Johan heter jag, kommer från Värnamo från början men bor sedan 2001 på Torpa, Jönköping. Har umgåtts en del med HenrikE under åren man bodde i Värnamo.

Körde hoj första gången när jag var ganska liten, var en Yamaha pw80 om jag minns rätt.
Det dröjde ganska många år innan jag körde hoj igen, farsan skaffade en glidare som jag övningskörde en del på. Fixade hojkortet nu i somras och letar nu efter en grushoj. Har dock inte riktigt bestämt mig för vilket märke/modell det ska bli men det lutar väl ganska mkt åt KTM 640 adv/690 enduro kanske...

Ser fram mot att hänga med på lite turer när hojjen inskaffats =)

Nu har hojjen äntligen införskaffats, var och hämtade den i lördags, det blev en ktm 625 sxc i vackert oranga färger :)
Senast redigerad av Johan mån feb 23, 2009 07:50, redigerad totalt 1 gång.

johnny

Inläggav johnny » mån nov 24, 2008 07:09

Jahapp då får man väl presentera sig som första "riktiga" norrlänning då. Jag heter Johnny pettersson å bor i sävast som ligger i bodens kommun, dom flesta som gjort lumpen vet väl var det ligger.Nåväl jag är 37 år gammal har 2 egna barn å 3 på köpet,3 av dom kör cross, 1 gasgas 125 , 1 yamaha yz 80, å den minsta puttrar på med en fiddy 110cc, själv har jag väl haft mest plastraketer som en fzr 1000, en gsxr 1100, en gsx1100ef, men sedan tog grusåkandet över å jag skaffa en husqvarna 610 te men fick bara ha den ett år innan den vart stulen,så nu har jag en gammal gsx 1100 es som jag håller på att rusta upp samt en ktm 380sx-01 men till sommaren blir det nog en 4 stånkare i stället, saknar vridet i skogen vilket 2taktaren inte kan ge,saknar huskyn något så fruktansvärt, nåväl det var väl här uppifrån norr för tillfället.. mvh : Johnny

Användarvisningsbild
patric
MC: KTM 640 Adventure, Honda VFR 750, Vespa Popolino 125 -67

Inläggav patric » tor jan 15, 2009 08:16

OK då var man äntligen medlem på den här sidan.... :grin:

Patric heter jag och har blivit värvad till den här sidan av min jobbarkompis Urban "Ubbe" Fredriksson. Jag bor mellan Huskvarna och Gränna, alltså ganska perfekt ute på landet med nära till bra grusvägar och terräng. Jag är singel med 3 barn som brukar åka med ibland.

Jag har som alla andra här ett stort motorintresse och dessutom haft förmånen att få köra mc på arbetstid...jobbat som mc lärare. :smile:

Jag tog mc-kort 1993 och har därefter mest åkt landsvägscyklar. Min första hoj var en Suzuki GSX 750 E, därefter har jag åkt Honda VFR 750 tre olika årsmodeller en 95:a en 97:a och en 90:a som för övrigt var första årsmodellen med enkelsving och den har jag oxå kvar. Jag äger även Honda CBR 1000 F från 1987 i ett kanonskick som jag vårdar ömt. Jag åkte lite grus för några år sedan och detta hade jag tänkt ta upp igen... :wink:

Har även en gammal moppe från 1961, en Husqvarna 6112 som jag åker lite på, med kompisar och även något veteranmoppe-rally. :cool:
Senast redigerad av patric tor jan 15, 2009 19:41, redigerad totalt 1 gång.
Grusbus

lillen_le
MC: NADA

Inläggav lillen_le » fre jan 23, 2009 10:14

Ja kanske lika bra å lägga in en rad om sig.

Heter Erik Liljeqvist och har flyttat till Jönköping för ganska exakt ett år sen, pga att tjejenpluggar här.
E skåning igentligen men småland duger :smile:
E snart 24 år gammal och arbetar med truckar.
Har kört cross i 5 år innan mest för skoj å motion, vart lite knattecrosstränare och gillar allt vad motorosport heter.
Nu e jag sugen på att lufta min 690 lite varstans så man lär sig behärska den å kan byta till större :lol:

Tycker att denna sidan verkar bra och skulle vara skoj å träffa er under de kommande hojluftningsrundorna som ni kör.. ni verkar ha himla skoj!
OKIDOKI!

Återgå till "Huvudforum"