Presentionstråd

Allmänt (hoj)snack.
Användarvisningsbild
nicke
Hemsideansvarig
MC: KTM Adv. 950 -04
KTM Adv. 620 -97
KTM EXC 400 -06

Presentionstråd

Inläggav nicke » sön jan 25, 2004 22:14

Ja.. det börjar ju dyka upp lite folk här på forumet som man inte har koll på vad det är för några..ialla fall inte jag. Så det vore kanske på sin plats med en liten presentationstråd? Behöver ju inte direkt vara ens livs historia men.. lite kanske man kan bjuda på? Vad man kör för hoj osv..om man tänker hänga på körningar som dyker upp i kalendern.. finns ju lite att berätta.

Och..ja=) det går alldeles utmärkt att presentera sig här..fast man är "utomsocknes" :lol:

Tråden rensas då och då på "mellansnack", så att det endast blir presentationer. Ni kan alltid gå tillbaks och uppdatera ert inlägg genom knappen ändra.
Senast redigerad av nicke tis aug 16, 2005 10:17, redigerad totalt 4 gånger.
/Nicke

Användarvisningsbild
Newlund
MC: KTM EXC 450 -04

Re: Presentionstråd

Inläggav Newlund » mån jan 26, 2004 11:19

Jaha.... Då blev jag först. Hoppas det är ok trots att jag är "utomsocknes"?

Michael Nylund heter jag och bor i Vessigebro, Falkenberg, Halland, Sverige.....
Årsmodel: -68
Yrke: Försäljningsingenjör Energi och OEM på Tour & Andersson
Övrigt intressant: Familj med 2 kottar, fru och katterna Tiger och Otto, gammalt hus (från 1907), öl, whiskey, frugans goda mat.

MC historia:
Som troligen de flesta i detta forum var jag moppenörd.... Körde med FMCK Göteborg en höst/vinter i unga år... Tog MC kort först vid 28 år... Köpte XTZ 660 Ténéré och sprutade grus. Använde den även dagligen som brukshoj i 3år. Även på vintern utan dubbdäck, idiotiskt.... Sålde Ténérén till lillebror i våras (-03) och bytte upp mig till en "Chiliröd" LC4 -02 som jag var mycket nöjd med. Kör bara på grus och numera är KTMén etanolkonverterades 2005.
I december 2008 såldes trotjänaren (LC4:an) eftersom jag insåg att det räckte med en EXC 450 -04, som jag nu puttrar runt på.
Lilleman Linus, född -96, kör numera en Honda CR 85, efter att ha kört både KTM 50, Kawa 65 och Honda CR 80. Jag hoppas på detta sätt säkra återväxten och slippa "mata duvor" när ålderdomen sätter in......
Har under året 2008 byggt min livsdröm. En egen verkstad: http://tinyurl.com/2r768t
Kolla Hallandskörningar i länken nedan.
Fetmarkerat = redigerat 090108
Senast redigerad av Newlund tor jan 08, 2009 15:08, redigerad totalt 2 gånger.
Micke Nylund
KTM EXC 450 -04
Hallandskörningar: http://hagaviken.d2g.com/sat/viewtopic.php?t=389

Användarvisningsbild
KtmDanne
MC: Snabb KTM 640 Adventure R *såld*
+ risig Honda Dominator=)

Inläggav KtmDanne » mån jan 26, 2004 20:48

Daniel L. Halvfransos som bor i Jönköping. Jobbar på Toms (Godistillverkning) med att leda och fördela. Föddes 1972, blir mao 37 år till sommaren, urk.

Mitt hojliv började i tjugoårsåldern med en grym Honda CB400N, inte den fränaste hojen som fanns, men hoj var det ju.
Har sedan haft lite olika hojar för gata, mest värda hojen att nämna här är ju min Suzuki RGV250r som jag hade sommaren -96. Med den hojen brukade jag roa mig med att köra ifrån allt som fanns att köra ifrån på Ådalsvägen i Huskvarna. Efter den floppade jag över till en Honda Dominator då brorsan tjatat på mig om att offroad är det roligaste. Och om sanningen skall fram så hade ju inte RGV'n så brett användningsområde.

När turerna med Dominatorn började gå på lite väl små stigar så fick jag tänka om, en enduro fick inköpas. Det blev en Kawasaki KDX250-91'a. Mellanlandade ett tag på en Huskvarna WR250-96'a för att sedan hamna på en flong ny KTM250exc-99'a. På våren 2000 så vart jag rätt less på att köra enduro då det vart en himla massa konkande på hojen in och ut ur garage, bilar, för att inte tala om all mektid.. Men det är ju klart, enduro som endast åkning är ju svårslaget om man vill ha kul.

I Augusti 2002 så såg jag ljuset igen. Blev med min nuvarande hoj då, KTM 640 Adventure-00'a.

Vad för sorts vägar jag gillar: små grusvägar eller traktorstigar, sandag och isåka är också kul.
Vägar jag gillar lite mindre: större grusvägar, och asfalt.
Vägar som jag hatar: Motorväg...

Kan väl erkänna att jag får hybris om tempot är för slött, gillar att gasa ordentligt :roll: Väntar hellre vid nästa korsning än att gruppköra om det går för slött till i täten.
Senast redigerad av KtmDanne fre mar 13, 2009 23:22, redigerad totalt 1 gång.
Först i böj väljer spår..

Tenere Lasse

Tenere Lasse

Inläggav Tenere Lasse » tis jan 27, 2004 15:10

Vem är Tenere Lasse?
En sen 60tals produkt närmare bestämt årsmodel -68. Motorintresserad sedan barnsben. Det var alltid en höjdare när man var på besök hos äldre kusiner med motor intresse. Första egna motorfordonet var mopeden vid strax före 15. Mopeden användes flitigt fram till övningskörnig för bil vid 17år o 9 mån. Efter som jag från 4e klass och fram till 20 år var aktiv orienterare, användes mopeden och sedan första bilen till att ta mig till träning o en del tävlingar. MC ansåg jag fram till 23 års ålder vara för dyrt.

När jag blev med MC!
Sen vintern 1991 råkade jag vara på plats när en bekant startade upp sin suzuki 550 med 4 till 1. Samma kväll ringde jag upp en annan kompis, som hade tjatat hela vintern om vi skulle ta MC kort till våren. Det slutade med att jag hade både MC o körkort i slutet på maj. Min första motorcykel blev en landsvägsmc. Modellen var XJ600. Den behöll jag till hösten 94. Då kastade XJn av mig med vobbel på E4 mot Gränna. Ville inte köra den cykeln mera efter det.
Jan -95 blev jag ägare till en Tenere 660. Det var(är) en 94a knappt inkörd endast 790 mil. Nu några fler mil nu.

Med min Tenere har jag mesta dels hållt mig till Sverige men även en sem till Frankrike. Och en o annan tur till våra Nordiska grannländer. Senast Norge och Bukkerittet i somras.

Ytterligare lite grann om vem jag är som motorcyklist. Finns under medlems presentationen för MC klubben MoonRiders
www.moonriders.nu
Senast redigerad av Tenere Lasse fre feb 10, 2006 21:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nicke
Hemsideansvarig
MC: KTM Adv. 950 -04
KTM Adv. 620 -97
KTM EXC 400 -06

Inläggav nicke » tis jan 27, 2004 20:31

Ja..då har jag äntligen tagit mig lite tid för att skriva något här..

Namn: Niclas
Årsmodell: -79a

Beskrivning:
En utvandrad upplänning som numera bor i Trollhättan (tidigare Jönköping) med flickvän och katt. Jobbar som tillverkningsledare på Volvo Aero.

Mc-historia:
Har haft motorcykel så länge jag minns.. började på en hemmabyggd trike, modell mindre (se bild). Därefter rullade det på men diverse småhojar som Honda Monkey, Puch, några 80 kubiksmaskiner mm. Hoppade över 125-stadiet och gick direkt till en gammal RM 250.. Sen blev det inte så mycket på ett tag, pga att jag flyttade till Trollhättan för att plugga.. men det funkade inte så bra att vara utan, så jag köpte en cross igen=) Tog körkortet -00.. Sålde crossen och köpte en Dr650se -96a. Hann åka på den i 3 år innan den blev stulen i Jönköping (bodde där då).. Så nu kör jag en KTM Adventure -97a samt numera även en 950 Adventure -04.. något annat än grushoj/enduro har jag svårt att tänka mig.

Tog över fraggel.tk/fraggel.se (som då var en sida om Suzuki Dr650se) sommaren 2002. Det dröjde inte så länge innan den första grusåkaren dök upp..dock hojlös=) KTMDanne hörde av sig på gästboken.. nånting i stil med "Klart jag hänger på, ska bara köpa hoj först. Hör av mig nästa år". Som tur var så skaffade han en hoj ganska omgående. Sedan dess har hemsidan rullat på med skiftande aktivitet.
Bilagor
1trehjuling.jpg
Nästan supermotard..vilken kurvteknik!
1trehjuling.jpg (43.63 KiB) Visad 21470 gånger
Senast redigerad av nicke tor sep 04, 2008 20:30, redigerad totalt 4 gånger.
/Nicke

nommeryd

Who am I - Nommeryd

Inläggav nommeryd » ons feb 25, 2004 20:05

Tjena. Jag är väl siste killen in(för stunden).
Gick från enduro till Offroad så sen som i November. Bytte då min KTM400EXC mot en 640Adventure.
Bor sedan födseln (34 år) i Ryd, utanför Stensjön. Nej, inte Stensjön vid Lekeryd, utan nere mellan Nässjö-Vetlanda. Har kört hoj sedan 12-års ålder(såeldes i 22 år). Hade uppehåll 93-96, när kåken skulle finansieras. Senaste fem cyklarna har varit HD 1200Sportster-96, Kawa ZZR1100-97, BMWK1200RS-98, Husaberg 501-99, KTM400EXC-01 och nu Adventuren-01. Ooops, det blev 6.
Har kört 2 Ränneslättslopp och ett Gotland Grand National. Allt för FMCK Eksjö.
Har fru & tre grabbar, tyvärr ingen med egen cykel (ännu...) Enduro hinns inte med, men grusbus/isåka och till/från jobbet borde väl gå?
Körde senast is i söndags... Bor vid sjön Nömmen. Rensade ur trotteln lite och såg 148 km/h :shock: på mätaren för en kort stund, innan öar och fiskare gjorde sig påminda.
Är IT-ansvarig på Nevotex AB, i Nässjö. Kul jobb. Ser fram emot att få loss en dag och åka med er andra någonstans i bygden!

MVH
Martin nommeryd Olsson

Kidde

Inläggav Kidde » tor feb 26, 2004 15:40

Hej! Får kanske skriva lite här om man skall hänga på i vår. :grin:

Namn: Christer
Årsmodell: -70

Född och uppvuxen i Tranås, flyttade till Jkpg -89. Fick jobb på Arla där jag kom i kontakt med KtmDanne för första ggn. Mitt MC intresse väcktes nog första ggn när min bror kom hem på en guldvinge, året var -82. Men som alla andra så får man ju gå igenom det berömda moppestadiet först.

Tog mitt körkort -92, och började på en Honda CBR600. Ägde sedan en Suzuki RG125, som jag provade på att köra roadracing med under en säsong. Det var bland det roligaste jag provat på, tills jag tittade i plånboken.
Köpte ett par år senare en Suzuki RMX250 och började köra lite enduro i NMK, bytte snart till mig en KTM200 EXC som var en mycket trevlig och smidig maskin i skogen. Har kört två Ränneslättslopp, Stångebroslaget i Linköping och ett Gotland Grand National.

Har på senare tid blivit väldigt sugen på lite grusbus, så jag införskaffade en KTM LC4 -00 som jag hoppas få många roliga turer på.

MVH Christer

Stig

Inläggav Stig » fre mar 26, 2004 12:59

Hej
Jag hoppas Ni inte har något emot gamlingar i gänget. Jag är nämligen av årgången 1946 och kunde förmodligen vara far till några av Er - vem vet ???
Jag har tävlat inom olika motorsporter i 43 år, så jag har hunnit med en del. Kör för 5:e året långlopp i Racing (ERF) med en gammal Volvo 142 -69 och teamet kallas Antikrundan, så kan Ni räkna ut resten. Vann SM i jeep-trial (stödhjul) för 5 år sedan, men nu har abstinensen blivit för svår. Har inhandlat en KTM Adventure som jag otåligt väntar på.
I garaget står några veteraner, en BSA 250 -53, en HVA 250WR -74 och min senaste tävlingsmaskin en HVA 510 TE -83 (luftkyld).
Det ska bli kul att se om det sitter kvar något av de gamla takterna.
Jag bor i skogen ungefär 1 mil söder om Hok, så vi ska väl se om det inte går att plocka ihop en runda här. Demonverket har många fina grusvägar härute. Lev väl Stig Svensson

Werzion

Inläggav Werzion » tis maj 18, 2004 17:23

Tjenare!
jag hoppas ni inte har något emot ynglingar i gänget. jag är nämligen av årgången 1985 och kunde förmodligen vara son/barnbarn till några av er - vem vet??? :grin: :wink:

heter Mikael Jonsson, är (alltså) 18 år, bor främst i Jönköping, är dock i Habo dom flesta helgerna.
min lilla mc-karriär börjde med att jag körde cross när jag va liten (okej, mindre då hehe), runt 6-8 års åldern om jag inte minns fel, ända tills jag drog omkull ganska rejält en vår och fick andra graden brändskada precis över fotknölen, vilket resulterade i att man slutade (och blev lite rädd för hojar) samt inte fick bada på hela sommaren (då va man allt inte glad). *framspolning* senare vid 15 års ålder blev det en moppe av modell Suzuki TS som man hade roligt med i skogarna i och runt habo, och vid 16 års ålder tog jag körtkort för lätt mc (på en Yamaha DTR 125:a) och nu i höstas blev det (självklart) körkort för mellantung (maxgräns är 25 kw) med en Yamaha XT 600E. annars är (va) min största kontakt med MC att sitta bak på farsans Guldvinge och drömma mig bort.
har inte allt för mycket erfarenhet av vägarna i området (än), men lite grundläggande vägar och några få grusplättar man kan ha roligt på känner jag allt till. historier har man dock hört en massa av, är mer eller mindre uppväxt i VMCK's stuga :grin:

Användarvisningsbild
Paul
MC: XT660r -09

NYBÖRJARE! men vill va me ändå

Inläggav Paul » sön maj 30, 2004 07:05

Hej alla! :grin:
Paul Persson heter jag, bor i huskvarna. 37 år fru o tre yngel.
Har varit en pojkdröm det här med offroad, som har slagit in.

Har kört endel motorcross med kompisar men aldrig ägt något själv, så vintrern 04 bestämde jag mig att nu har jag råd (men de har jag ju inte). Började leta på nätet, läste på vilken cykel ska man ha. Jag vill kunna köra både i skogen, på bana och på gatan. Upptäckte xr 600r och efter mycket letande och ringande så stod den där, en pärla 95 års model (men det spelar ju ingen roll för de är ju likadana allihopa). Byte bort hojen på hösten mot en Zr-7, (Xr:n va E-regad så det kändes aldrig bra).

Men jag insåg att det inte var min grej det här med asfalt. Så sommar 06 byte jag bort Kawan 01 mot en Dominator 02:a. Ganska bra byte tror jag. La omkull Dominatorn och plev på körd våren 08, vilket resulterade i en renoverad mc och många tusen fattigare. Tyckte inte det var roligt längre (blev för dyrt för mig). Dominator är en kanon hoj men funkar ej till seriös offroad körning. Den är för känslig vid omkull läggningar enligt mig. Plasten får dyr och svår att få tag på. Gillar fortfarande att åka offroad. Så det blev till att sälja dominatorn till förmån för en förhoppningsvis tåligare hoj i form av en KTM 625 03:a. Så nu är man tillbaka på Fraggel igen.

Paul
Senast redigerad av Paul mån aug 03, 2009 18:27, redigerad totalt 3 gånger.
???

Kungen
MC: Honda XR 600r-86

Inläggav Kungen » tis aug 10, 2004 08:44

Tja Grabbar!!

Kungen här, Martin går oxå bra. Jag är en helt nyfrälst offroadåkare, sen jag mest åkt landsväg tidigare. Började ju självklart med mopeder, puch suzuki K50 och en TS. Alla gick sönder. Sen blev det lätt MC Suzuki RG och en Yamaha RD -skitgammal. De gick oxå sönder. Köpte brorsans GSX 550 med 4-1, lackade om den fixade den så den blev riktigt nice, tappade oljepluggen, aset skar, bytte motor, den var skuren, bytte motor igen och då gick den igen men då var det nån idiot som stal den. Tog tillbaks den efter lite avancerat detektivarbete. Men nu står den i garaget och vänter på nytt tändlås. Där kommer den nog få stå ett tag.

Jag har i 3 års tid letat och letat efter en XR och hittat nån i gislaved men det blev aldrig rätt pris osv.. Men så till slut hittade jag en i JKPG en 86:a och eftersom polaren just köpt TTr så hade jag inget val och det är inget jag ångrar.

Kort om mig, född och uppvuxen i Boden 28år snart, bott i jkpg, husk i 7 år jobbar på Sandagymnasiet som nätverkstekniker samt driver egen datafirma med försäljning av det mesta inom elektronik.

Följer gärna med ut på grusbus, hör av er 073- 68 72 376

MVH

"kungen" Martin

rob99

Inläggav rob99 » mån okt 18, 2004 07:14

Hej, ny på forumet!

Robert född 1968

Kör XR 600 -86:a

Bor på Tjörn, kan tänka mig att hänga med ut på grusåkning ifall någon kör i närheten!?

Lämmeln

Inläggav Lämmeln » lör nov 13, 2004 23:26

Några av er har jag antagligen redan träffat genom åren. Jag har varit motorcyklist sedan 1987 och grusåkare sedan 1988. Totalt har jag avverkat 15 hojar varav två för närvarande står i garaget. Några snedsteg med landsvägshoj har det blivit men sedan 1990 har jag hållit mig till grovmönstrat. Själv är jag av årgång 1965 och har en fru och en dotter (2002).

Har provat enduro och kuskar sedan 1993 fortfarande varje år runt på 4-dagars utan större framgång. Det som lockar är alla människor med liknande intresse och chansen till 100 mils åkning med inslag av alla möjliga specialprov. Det som får mig på riktigt gott humör är dock en snabb, kurvig och backig grusväg.

Mitt bästa åkminne hittills är Canonbike race i Lostrakten (norr om Mora) 70 mil 95% grus utan hämningar på en dag! Jag log konstant i 14 dagar efter den resan. Jag har Roadbooken kvar :twisted: .

Det var för övrigt på en av Canonbike racen jag fick mitt namn, Lämmeln. Det var den dåvarande Bikereportern Fredrik Lundgren numera chefsredaktör på MC-nytt som i sin artikel nämnde mitt nedlagda byte som jag i 110 mil släpade på i min ryggväska bara för att kunna lägga den på min rumskamrats kudde när han sov. Jag är inte säker men det sägs att den stackars gnagaren slutligen hamnade i Stockolm efter att ha blivit fasttejpad på motorn på en XL600. Vad vet jag? :wink:
/Andreas

-------------------------------------------------------
Var rädd om jorden - plöj den med grovdubbat!

Användarvisningsbild
Robban S
MC: KTM 950 SE

Inläggav Robban S » lör maj 07, 2005 14:49

Robban S känner sig manad.
Har hängt på sidan ett tag. Några inlägg har det blivit.

Bor i Stenkullen.
Gift, tre barn, två utflugna.
Entreprenör

Har alltid varit motorintresserad. Började med 12hk på Zundappen tidigt sjuttiotal. Sommarjobbade till mig en NSU max som jag inte hade vett på att ställa in i garaget för framtiden, så den demolerades fullständigt. En 250cc som vägde 350 kg :shock: . Den gjorde jag mina första rejäla breställ på grusvägarna uppe på Kroppefjäll.
Efter ett längre uppehåll så blev det en ny Suzuki GS 750 E som tog frugan och mig ner till Italien -80, och till Paris-Nice -81.
Från -82 fram till -03 var det hojlöst :cry: .

:lol: Men nu är jag tillbaks. Och det är P-G Lundmarks förtjänst. Kunde inte motstå frestelsen då man sett hans körningar på Eurosport. Först blev det en AT. En underbar hoj som är bra på det mesta. Kände dock att det hade varit roligt med en smidigare hoj. Och eftersom frugan bara åkte med två gånger på AT,n så resonerade jag som så att det fixar sig nog på en KTM 640 Adventure också :roll: . Som nu sålts efter tre fina säsonger. Helt klart den roligaste hittils,underbart ljud och rå gång. Men nu skall det åkas Superenduro ett tag :twisted: .

Gillar att gasa, kör alltid grovmönstrat. Sen är det kul med lite utmaningar"måste ju testa om det går"

Mvh Robban S
Senast redigerad av Robban S ons feb 13, 2008 19:00, redigerad totalt 3 gånger.

kga
MC: Aprilia RSV Mille R

Inläggav kga » ons maj 11, 2005 13:42

Hallå! ny på forumet årsmod 80. Är även ny i småland då jag flyttade från Karlskoga till flickvännen i Nässjö i Oktober.Har i dagarna införskaffat en XR 650R. Började min hojkariär med en mellenklassad Kawasaki ER5 och har sedan ägt en Bandit 1200 två Africatwinnar,VTR Firestorm, Yamaha Fazer 1000, TRX 850 och en CBR 900 RR.
Är relativt oretunerad på grus men jobbar på den biten.Skulle vara kul att hänga med på några grusturer.
Senast redigerad av kga sön feb 01, 2009 21:24, redigerad totalt 1 gång.

Återgå till "Huvudforum"